samadir samadir .

samadir

چگونه از آثار نقاشی و طراحی خود محافظت کنیم

یکی از چالش ما در آموزش نقاشی و کسب مهارت نحوه نگهداری وارائه آن است تا هم به زیبایی اثر ما افزوده شود هم راهی برای محافطت از کار باشد. برای اینکه بدانید چگونه از آثار طراحی و نقاشی خود محافظت کنید با ما همراه باشید و این مقاله را بخوانید. به شما قول می دهیم اطلاعات مفیدی در اینباره بدست خواهید آورد.

روش های محافظت از آثار ما
استفاده از فیکساتیو:فیکساتیو به شکل اسپری هست و پس از پایان کار با فاصله 50 سانتی از کار ودر فضای باز اسپری را روی کار بپاشید. این کار باعث فیکس شدن اثر طراحی شما به خصوص زمانی که با زغال یا کنته ومداد کار کرده اید ودوست دارید که رنگ آنها ثابت باشد. البته به دلیل این که یک درجه رنگ را تیره تر می کند استفاده از آن می تواند سلیقه ای باشد.
استفاده از لمینت و شاسی کردن: لمینت یک ورقه شفاف است که روی کار شما قرار گرفته وباعث محافظت از کار شما می شود که در صورت تمایل می توانید آن را شاسی کرده و کار شما به شکل زیباتری ارائه می شود.
قاب کردن:یکی از بهترین روش‌ها قاب کردن است چون هم محافظ خوبی است هم زیبایی رابیشتر می کند. منتها قبل از قاب کردن باید یاد بگیرید کارتان را پاسپارتو کنید.
در ادامه تاریخچه قاب ، چگونگی پاسپارتو و چگونگی قاب کردن یک اثر هنری را بطور کامل شرح می دهیم. شاید شما از آن دسته هنرمندانی باشید که دوست دارید خودتان کارتان را پاسپارتو وقاب کنید.

تاریخچه ی قاب در آموزش نقاشی
در رنسانس پیشین (سده ی پانزدهم) ، مراحل آماده کردن بستر چوبی و نقاشی روی آن، غالبا برجسته کاری و مطلاّ کاری قاب را نیز شامل می شده است. در واقع قاب و نقاشی ترکیبی پیوسته داشتند. اما زمانی که نقاشی کردن روی بوم پارچه ای رواج پیدا کرد،  کارکرد و شکل قاب از نقاشی جدا شد .

قاب در آن موقع،  سازه ای گرانبها و تزئینی به حساب می آمد که نه تنها سبب اعتبار و مزیت برای نقاشی می شد بلکه مهارت های حکاک و مطلاّ کار را به نمایش می گذاشت.

در اواخر سده ی نوزدهم و  سراسر سده ی بیستم، اکثر نقاشان به سنت تلفیق نقاشی و قاب برگشتند .بعضی از آنان حتی قاب را به گونه ای نقاشی می کردند که در خود نقاشی استفاده شده بود. قاب هم شیئی جدا از نقاشی می باشد. به‌این‌ ترتیب قاب هم شیئی جدا از نقاشی هست و هم سبب بسط فضای تصویر می باشد .هنرمندان مدرن روش ها و آموزش های  گوناگونی را متناسب با سبک ویژه و خاص خودشان برای ارتباط بصری بین نقاشی و قاب آزمایش کردند‌.

سُرا با حاشیه ای تشکیل شده از نقطه های رنگی بر حضور قاب در خود نقاشی تاکید داشتند. وان گوک ریتم خطوط و رنگ های نقاشی را تا روی سطح قاب ادامه می داد‌.

بعد از اتمام کار نقاشی یا طراحی معمولا آن را قاب خواهند کرد. خود نقاش می تواند این کار را انجام دهد، البته باید دانست انتخاب یا ساخت قاب تاثیر بسیار زیادی در ارائه نقاشی یا طراحی دارد.

پاسپارتو کردن در آموزش نقاشی
برای مراقبت از حاشیه کاغذی یا قاب مقوایی “پاسپارتو” می توان استفاده کرد. این حاشیه کمک می کند طرح بهتر دیده شود ، محفوظ نگه داشته شود و مانع از برخورد آن با شیشه می شود.

برای پاسپارتو از مقوای ضخیم با کیفیت مناسب(مانند مقوای ماکت ) استفاده بکنید . عموماً برای طرح های سیاه و سفید از قاب مقوایی سفید ، خاکستری یا سیاه استفاده می کنند. قاب مقوایی رنگی هماهنگ با رنگ های طرح از نوارهای رنگی برای تزئین پاسپارتو استفاده می‌شود تا جلوه کار را بیشتر کند.

ضخامت حاشیه یا قاب مقوایی متناسب با اندازه اثر انتخاب می شود.حاشیه ی باریک ، سبب می شود طرح کوچک تر و حاشیه پهن آن را بزرگ تر نشان می دهد .

آموزش دو روش برای تهیه قاب مقوایی
آموزش روش اول :
در این نوع از آموزش ابتدا نوارهای مقوا یا کاغذ ضخیم با پهنای مناسب را دور تا دور طرح قرار دهید سپس محل تلاقی آن ها را در رأس طرح با زاویه ۴۵ درجه برش بزنید.  به این روش آموزشی اصطلاحا “فارسی بُر)” گفته می شود. حاشیه توسط چسب به طرح اتصال پیدا می کند.  سعی باید شود که چسب به طور مستقیم روی طرح قرار ندهید و از لبه ی اضافی کنار طرح برای این کار استفاده کنید.

آموزش روش دوم:
در  این نوع روش آموزشی بیشتر از مقوای ضخیم مانند مقوای ماکت  می توان استفاده کرد. اندازه مقوا متناسب با طول و عرض طرح به اضافه پهنای حاشیه باید در نظر گرفته شود .معمولا این اندازه ها در پشت و رو مقوا علامت زده می شود. اندازه داخلی که معادل با ابعاد طرح می باشد ، با استفاده از خط کش و کاتر باید بریده شود. در واقع پاسپارتو یا قاب مقوایی است که به وسیله ی چسب بر روی طرح قرار و نصب می‌گردد.

آموزش قاب چوبی در آموزش نقاشی
علاوه بر قاب مقوایی ، برای مراقبت ‌و نگهداری طرح ها، از قاب شیشه ای می توان استفاده کرد. قاب یک وسیله ی مطمئن برای حفظ و نگهداری از طرح ها می باشد ، مخصوصاً برای طرح هایی که با مواد محلول در آب مانند مرکب، آبرنگ و.. بسیار مناسب است.

برای قاب کردن طرح ها می توانید از چوب و فلز، پلاستیک و …. نیز استفاده‌ کنید . رنگ ، اندازه و ضخامت قاب هماهنگ با طرح باید انتخاب شود . قاب های چوبی با رنگ طبیعی برای بسیاری از طرح ها به کار می آید.

بهترین روش برای ثابت شدن لبه های قاب استفاده کردن از گیره می باشد و لبه های قاب را باید داخل گیره قرارگیرد. این کار باعث می شود لبه های قاب در زاویه ی مناسب خشک بشود و مستحکم تر باشد. در آخر بعد از خشک شدن گوشه های قاب می توان به کمک میخ های ریز آن ها را محکم تر کرد.

روند ساخت و کاربرد قاب  و آموزش آن
درست کردن یک ‌قاب راست گوشه کار چندان سختی نیست . بنابر روال عادی شما باید دو سر چهار قطعه چوب مخصوص قابسازی را با زاویه ی ۴۵ درجه با دقت ببرید و  چسب  بزنید، بعد قطعات را با میخ به هم وصل کنید ‌.شاید تصور کنید که نتوانید این کار را انجام دهید اما می توانید با استفاده از یک ابزار فارسی بُر و البته با دقت و ممارست قادر خواهید بود قابی مناسب برای نقاشی خود بسازید.

انواع شمش(باریکه های چوبی یا آلومینیُمی مخصوص قابسازی) در طرح و رنگ ها و اندازه های گوناگون در بازار می باشد . اگر نمونه های موجود در بازار مورد پسندتان نیست ، ساخت قطعات دلخواهتان را به نجار سفارش بدهید .

چوب ساده را بتانه می توانید بکنید و به دلخواه رنگ کنید . نکته مهم و قابل توجه ، ابعاد قطعات قاب و بویژه پهنای حاشیه ی گود شده در پشت قطعات می باشد.

اندازه گیری طول اضلاع قاب وقتی که فارسی برُی انجام می دهید باید خیلی دقیق باشد تا بعداً کلاف بوم به راحتی داخل قاب قرار بگیر‌د.معمولاً طول و عرض مستطیل داخلی قاب (شامل حاشیه ی گود شده) را حدودا ۴ میلی متر بیشتر از طول و عرض مستطیل کلاف در نظر گرفته می شود .

این فاصله را میتوان بعد از قرار گرفتن نقاشی در داخل قاب ، می توان با ورقه های چوب پنبه یا مقوا کاملا پُر کرد.بعد  از بریدن و آماده کردن چارچوب قاب نوبت به  وصل کردن آن ها می رسد. برای اتصال گوشه های مورب از چسب چوب و میخ باریک می توانید استفاده شود.

وقتی که کارِ ساختن قاب تمام شد ، آن را روی سطحی هموار و نرم برگردانید و نقاشی را در محل گود شده ی پشت قاب قرار دهید.معمولا برای ثابت شدن نقاشی، چند تا میخ در پشت قاب و نزدیک کلاف بوم می کوبند و سرِ آن ها را روی کلاف کج می کنند ، اما روش صحیح تر آن این است که چهار زبانه ی پلاستیکی یا فلزی در قسمت پشت قاب پیچ کنید.

 تخته ی پشت بند قاب ( مانند فیبر ،تخته سه لا و یا حتی مقوای ضخیم ) بوم را از آسیب غبار و تغییرات جوّی محافظت می کند . درآخر با نصب یک جفت پیچ حلقه دار در پشتِ قاب و بستن سیمی محکم به حلقه ها، نقاشی قاب شده آماده ی آویزان کردن به دیوار می باشد .

مهم ترین عکس هایی با کاربرد پاسپارتو
عکس های خانوادگی یکی از متداول ترین عکس هایی هستند که به همراه با پاسپارتو استفاده می شوند و تا برجسته شده و بینندگان بتوانند این عکس ها را برجسته تر و واضح تر ببینند.البته پاسپارتو باید در اندازه های مناسب و متناسب با عکس و اثر هنری برش زده شود. همین کار سبب می شود تا چشم به اثر هنری معطوف شود و همین عمل نقش بسیار مهمی را در جلب توجه ببیننده را دارد.

توجه داشته باشیم  که پاسپارتو در جلب توجه شخص نقش بسیار مهمی را ایفا می تواند بکند. حتی بعضی اوقات پاسپارتوها می توانند در ایجاد ابعاد دو بعدی یا سه بعدی نقش بسیار مهمی را دارند و به عنوان یک عنصر غیرمعمول عملکرد دارند. پاسپارتوها می توانند فاصله بین عکس و قاب عکس را پر کنند و برخی مواقع به صورت دوتایی، سه تایی، چهارتایی هم به کار می روند.

همانطور که می دانید حفاظت از آثار هنری کاری مهم است. در این مقاله سعی کردیم شما را با روش های حفاظت از آثار هنری شامل پاسپارتو و قاب چوبی آشنا کنیم. دقت داشته باشید که استفاده از این روش ها بستگی به نوع اثر هنری دارد که قصد دارید از آن حفاظت کنید. امیدواریم از اطلاعاتی که بدست آورید رضایت داشته باشید.
 


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ساعت: ۰۵:۳۹:۴۸ توسط:samadir موضوع: نظرات (0)